جالب است ۰
طلوع در محاصره؛ وقتی طالبان حتی به حامیان رسانه‌ای خود هم رحم نمی‌کنند

در تازه‌ترین نمایش «اعتماد متقابل» میان طالبان و رسانه‌هایی که سال‌ها برای عادی‌سازی چهره این گروه تلاش کرده‌اند، دفتر موبی‌گروپ، مالک شبکه طلوع‌نیوز، برای بیش از شش ساعت در محاصره استخبارات طالبان قرار گرفت؛ محاصره‌ای که نشان داد در ساختار طالبان، حتی نزدیک‌ترین شرکا نیز فقط تا زمانی قابل تحمل‌اند که کاملاً مطیع باقی بمانند.

بر اساس گفته های منابع مطلع به خبرگزاری جمهور، ماجرا پس از آن آغاز شد که طلوع‌نیوز حوالی ساعت یک پس از چاشت روز یکشنبه، ۲۰ ثور، خبر بازداشت دو خبرنگار خود توسط طالبان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد؛ خبری که ظاهراً به مذاق حاکمان کابل خوش نیامد.

منابع می‌گویند تنها حدود ۴۰ دقیقه پس از نشر این خبر، ده‌ها نیروی استخبارات طالبان به دفتر موبی‌گروپ در وزیر اکبرخان کابل یورش بردند و حدود ۵۰ جنگجوی مسلح اطراف ساختمان این رسانه مستقر شدند؛ اقدامی که بیشتر به عملیات بازداشت یک باند خطرناک شباهت داشت تا برخورد با رسانه‌ای که آنهم همیشه متهم به نرمش و همراهی با طالبان بوده است.

این رویداد، پرسش‌های تازه‌ای را درباره سرنوشت رسانه‌هایی مطرح می‌کند که در چهار سال گذشته کوشیده‌اند با احتیاط، سکوت یا حتی همسویی آشکار با طالبان، از خشم طالبان در امان بمانند. اما اکنون به‌نظر می‌رسد همان سیاست «نزدیکی برای بقا» نیز دیگر ضمانتی ندارد.

منتقدان می‌گویند رفتار طالبان با طلوع‌نیوز، نمونه‌ای روشن از ذهنیت گروهی است که نه به آزادی رسانه باور دارند و نه حتی به شُرکای تاکتیکی خود وفادار می‌مانند. در قاموس طالبان، رسانه خوب رسانه‌ای است که فقط تعریف کند؛ و اگر لحظه‌ای خبر واقعی منتشر کند، ناگهان به «تهدید امنیتی» تبدیل می‌شود.

محاصره دفتر رسانه‌ای که بارها به جانبداری از طالبان متهم شده، این واقعیت را نیز برجسته کرده که حکومت‌های ایدئولوژیک معمولاً در نهایت، نزدیک‌ترین همراهان خود را هم قربانی فضای بی‌اعتمادی و کنترل مطلق می‌کنند. طالبان اکنون حتی به رسانه‌ای که سال‌ها متهم به سفیدنمایی عملکرد آنان بوده نیز با لوله تفنگ پاسخ می‌دهند؛ پیامی روشن برای دیگران که در این ساختار، وفاداری هم امنیت نمی‌آورد.
 
خبرگزاری جمهور- کابل
 
https://jomhornews.com/vdcfe0dyew6d10a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین اخبار