جالب است ۰
تشدید محدودیت‌های آموزشی در بامیان؛ طالبان انستیتوت باران را برای سومین بار بستند

منابع محلی در ولایت بامیان می‌گویند طالبان بار دیگر در ادامه سیاست‌های محدودکننده آموزشی، درب «انستیتوت باران» را در این ولایت بسته و شماری از کارمندان آن را بازداشت کرده‌اند؛ اقدامی که نگرانی‌ها از افزایش فشار بر مراکز آموزشی، به‌ویژه نهادهای مرتبط با آموزش دختران را بیشتر کرده است.

منابع محلی در گفتگو با خبرگزاری جمهور تأیید کردند که این سومین بار است که طالبان فعالیت انستیتوت باران را متوقف می‌کنند؛ اما تاکنون دلیل رسمی این اقدام از سوی مسئولان محلی طالبان اعلام نشده است.

انستیتوت باران مربوط به داکتر حسن غیاثی، معین شیعه‌مذهب وزارت صحت عامه حکومت طالبان، است؛ موضوعی که بسته شدن دوباره این مرکز آموزشی را به مسئله‌ای قابل توجه در سطح محلی تبدیل کرده است.

این مرکز پیش از این نیز دو بار در سال ۲۰۲۴ و سال گذشته هدف برخورد طالبان قرار گرفته بود. منابع محلی می‌گویند در یکی از موارد، خواندن سرود توسط دختران در مراسم فراغت و در مورد دیگر، دست‌زدن هنگام سخنرانی مولوی عبدالله سرحدی، والی پیشین طالبان در بامیان، از دلایل بسته شدن این مرکز عنوان شده بود.

در ماه‌های اخیر، طالبان محدودیت‌های تازه‌ای را بر فعالیت مراکز آموزشی در بامیان اعمال کرده‌اند. بر اساس این دستورالعمل‌ها، دختران تنها از ساعت ۱۱ پیش از ظهر تا ۲ بعد از ظهر اجازه حضور در مراکز آموزشی را دارند و در این بازه زمانی، حضور پسران در صنف‌ها و مراکز آموزشی ممنوع اعلام شده است.

آگاهان محلی می‌گویند ادامه این محدودیت‌ها نه تنها روند آموزش را با چالش جدی مواجه کرده، بلکه نگرانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان را نسبت به آینده آموزشی در بامیان افزایش داده است.
https://jomhornews.com/vdcf00dyxw6d1ja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین اخبار