عبدالغنی برادر آخوند معاون اقتصادی گروه طالبان، در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه «ابوعلی سینا بلخی» با تأکید بر حمایت از تولیدات داخلی، رشد صنعت دوا در افغانستان را نتیجه کاهش واردات و تقویت سرمایهگذاری داخلی عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهور، ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی ریاستالوزرای طالبان، امروز سهشنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۵ دومین نمایشگاه تخصصی ملی و بینالمللی «ابوعلی سینا بلخی» را افتتاح کرد.
او در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با ابراز خرسندی از پیشرفت صنعت دوا در افغانستان گفت که در سالهای اخیر اقدامات مؤثری برای تقویت این سکتور انجام شده و اکنون بخش قابلتوجهی از نیازهای مردم از طریق تولیدات داخلی تأمین میشود.
معاون اقتصادی گروه طالبان، تأکید کرد که در برابر فشارهای خارجی و تحریمهای اقتصادی، مؤثرترین راهکار، حمایت و تقویت تولیدات داخلی است.
به گفته وی، کاهش واردات دوا در ماههای اخیر سبب شده تا صنعت تولید دوا در افغانستان در مدت کوتاهی رشد چشمگیری داشته باشد و مردم به استفاده از دواهای داخلی روی بیاورند.
این طالب افزود که با وجود این پیشرفتها، نیاز کشور ایجاب میکند تا فابریکههای تولید دوا بیش از پیش معیاری شوند و محصولات خود را مطابق معیارهای پذیرفتهشده بینالمللی توسعه دهند.
او برگزاری این نمایشگاه را در راستای تقویت سکتور دوا مهم دانست و از مسئولان بخش صحت و شهروندان خواست تا به تولیدات داخلی اعتماد کرده و از دواهای ساخت افغانستان استفاده کنند.
معاون اقتصادی طالبان، همچنین از تاجران و فروشندگان دوا خواست از افزایش غیرمنطقی قیمتها و احتکار خودداری کنند و تأکید کرد که نهادهای مسئول باید بهصورت جدی مانع چنین اقداماتی شوند.
وی در ادامه از سرمایهگذاران داخلی و خارجی دعوت کرد تا در افغانستان سرمایهگذاری کنند و اطمینان داد که از سرمایهگذاران حمایت میکند.
به گفته او، روند کوتاهسازی پروسههای سرمایهگذاری جریان دارد و سیستم الکترونیکی نیز بهگونه تدریجی ایجاد خواهد شد.
برادر تصریح کرد که گروه طالبان، تنها بر اقتصاد داخلی تمرکز ندارد، بلکه در پی گسترش روابط اقتصادی منطقهای و جهانی نیز است و تعاملات اقتصادی با کشورهای منطقه و همسایه افزایش یافته است.
در دومین نمایشگاه تخصصی ملی و بینالمللی «ابوعلی سینا بلخی»، دهها فابریکه تولید دوا محصولات خود را به نمایش گذاشتهاند. این نمایشگاه برای چهار روز ادامه خواهد داشت.
بر اساس آمار ارائهشده در این مراسم، در حال حاضر ۱۳۴ فابریکه تولید دوا در سراسر افغانستان فعالیت دارند و ۱۱۷۰ قلم دوا تولید میکنند.
همچنین در این بخش حدود ۴۵۰ میلیون دالر سرمایهگذاری شده و تولیدات داخلی اکنون ۳۸ درصد نیاز کشور را تأمین میکند؛ رقمی که هشت ماه پیش ۲۵ درصد اعلام شده بود.