وزیر احیا و انکشاف دهات طالبان در دیدار با نمایندگان اهل تشیع ادعا کرد این گروه به همه مذاهب احترام میگذارد؛ اظهاراتی که در پی افزایش انتقادها از برخورد طالبان با روحانیون شیعه مطرح شده است.
به گزارش خبرگزاری جمهور، عبداللطیف منصور، وزیر احیا و انکشاف دهات طالبان، در دیدار با شماری از نمایندگان اهل تشیع اعلام کرد که این گروه به همه مذاهب احترام دارد.
به گزارش منابع محلی، این دیدار روز یکشنبه، ۲۷ ثور، با حضور سید حسن فاضلزاده، از چهرههای شناختهشده اهل تشیع، و شماری دیگر از نمایندگان جامعه شیعه برگزار شد.
منصور در این نشست مدعی شد که در حال حاضر «نظام اسلامی» در افغانستان حاکم است و همه مردم با «خوشحالی» از آن حمایت میکنند. او افزود: «نظام ما به همه مذاهب احترام دارد.»
اظهارات این مقام طالبان در حالی مطرح میشود که در هفتهها و ماههای اخیر گزارشهایی درباره افزایش فشار بر شهروندان شیعهمذهب، بازداشت روحانیون شیعه و برخوردهای خشونتآمیز با آنان منتشر شده است.
در تازهترین مورد، برخورد نیروهای امر به معروف طالبان با حجتالاسلام حسینداد شریفی روحانی سرشناس شیعه در کابل واکنشهای گستردهای را در میان کاربران شبکههای اجتماعی و فعالان سیاسی برانگیخته است.
حسینداد شریفی، روحانی شیعه، گفته است که نیروهای امر به معروف طالبان او را به دلیل ثبت «نکاح موقت» مورد لتوکوب قرار دادهاند. او همچنین مدعی شد که طالبان طی روزهای اخیر دهها روحانی شیعه را بازداشت کرده و از آنان تعهد گرفتهاند.
در ماههای گذشته نیز چندین مورد بازداشت روحانیون شیعه در کابل، هرات و دیگر ولایتهای افغانستان گزارش شده است. از جمله، حسین عظیمی، روحانی شناختهشده شیعه، روز ۱۳ حمل در شهرک جبرئیل هرات توسط نیروهای طالبان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
افزایش گزارشها درباره بازداشت، برخوردهای تحقیرآمیز و فشار بر شهروندان و روحانیون شیعه، واکنشهای گستردهای را در میان فعالان سیاسی، کاربران شبکههای اجتماعی و نهادهای مدنی به دنبال داشته است.